Saturday, 17 November 2012

Tempahan muffin coklat-TQVM Kak atie




  Assalamualaikum,semua
Hari ni akak nak tunjuk muffin coklat yang diorder oleh kawan ofis sempena hari raya korban yang lalu.Harga bagi seketul muffin ni RM 1.30 mengikut saiz papercup.Boleh emailkan tempahan kat akak bila2 masa jer kerana tempahan sedia dibuka kepada semua yang berminat

Enjoy yer

Sunday, 3 June 2012

KEK COKLAT MOIST VERSI KUKUS ^_^''


hai,assalamualaikum semua,ni baru selesai projek membakar kek coklat moist versi kukus.Resipi ni akak ambil dari ibu gebu.Kek ni nampak moist dan sedap anak2 x henti2 makan Cara penyediannya pun sangat senang dan mudah.Pada yang suka kek coklat bolehlah mencuba. (tak sempat nak letak toping, kebetulan anak sedara dtg, terus je ngap .....




Bahan A-
3/4 cawan serbuk koko
1 cawan gula pasir
1 cawan susu cair (dlm tin)
1 cawan butter cair (boleh digantikan dgn minyak)
½ cawan susu pekat manis
Dgn menggunakan whisk kacau bahan2 ini sampai semuanya larut. Tutup api & biarkan ia suam2.


Bahan B-
3 biji telur
Pukul telur hingga betul2 kembang. Bila angkat adunan tidak jatuh. Kemudian dicampurkan dgn adunan koko tadi. Gaul menggunakan whisk.

Bahan C-
1 1/2 cawan tepung gandum
1 tsp baking powder
1 tsp bicarbonate of soda
Ayak semua bahan. Masukkan kedlm adunan telur/koko tadi sedikit demi sedikit & kacau perlahan2 dgn menggunakan whisk hingga semua sebati.

Didihkan air dlm kukusan. Tuang adunan ke dlm loyang/acuan (tak mau penuh ½ loyang saja – sbb kek ini akan naik). Tutup dgn aluminium foil supaya tidak masuk wap & air tidak menitik. Kukus selama 1 jam dgn api yg sederhana.





                                                       selamat mencuba ..  ^_^''


 kek ni sangat gebu dan moist,anak2 pasti suka tau!!!  :)

Saturday, 2 June 2012

PUDING MARBLE


assalamualaikum semua,bertemu kembali.N3 kali ni akak nak kongsi resipi puding marble yg akak buat malam tadi.Simpan dalan peti ais pagi ni baru makan memang sedap.Pada yg suka puding ni bolehlah mencuba.Oklah akak nak sambung makan puding nih      Sodapp... :)

Sumber-alma ( my resipi)

10g serbuk agar2 (blh guna agar2 tali jugak)
650ml air
180gm gula pasir (saya kurangkn kuantiti gula - blh smpai 160g utk yg versi kurang manis lagi)
60gm mentega
1 biji telur
½ tin susu cair
1 sudu makan tepung custard
1 sudu makan serbuk koko
1/2 sudu teh vanilla
pewarna merah dan kuning secukupnya (kalau nak warna2 lain pun boleh)


cara2

  1. Masak agar2, air dan gula hingga mendidih dan ketepikan
  2. Pukul telur sebentar menggunakan whisker kemudian masukkan susu dan tepong custard dan kacau hingga adunan ini rata, kemudian ditapis
  3. Setelah ditapis, satukan adunan telur dan agar2 dan kacau lagi hingga rata, serta masak semula sehingga adunan mendidih kemudian masukkan mentega dan vanilla dan kacau hingga rata. Then pastu tutup api.
  4. Bahagikan adunan kpd 3 mangkuk (sama byk). Then bubuh koko (campurkan sedikit air dulu) ke dalam salah satu adunan di dalam mangkuk dan kacau hingga rata , adunan yang dalam 2 mangkuk lagi masing2 leh letak kuning dan merah.
  5. Sengetkan loyang/pe2 bekas puding sedikit (yg Alma gunakan bekas square 7x7in) - i.e. biar satu hujung tu tinggi (lapik/alaskan dgn pe2 utk tinggikan).
  6. Mula2 tuangkan satu senduk makan adunan warna merah ke dalam loyang/bekas (dihujung yg paling rendah tu ler), kemudian satu senduk makan adunan warna kuning dan las skali satu senduk adunan warna coklat. Ulang buat cam ni sampai semua adunan habis.
  7. Bila dah siap, letakkan semula loyang/bekas ke kedudukan asalnya. Then, masukkan ke dalam peti sejuk.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...